E-Challenge 2000 er en pan-europæisk konkurrence, som har til formål at finde de 15 bedste Internet-forretningsidéer i Europa. Konkurrencen parrer Internet-iværksættere med venture kapital-firmaer og etablerede Internet-virksomheder med henblik på at skabe et netværk, der kan hjælpe iværksætterne med at realisere deres Internet-forretningsidéer.
Blandt sponsorerne er IFS, Ericsson, Hewlett-Packard, CNN, Ernst &Young. Lotus, Silicon Valley Bank, Yankee Group og Tornado Insider.
- Som ERP-leverandør har vi stor viden om, hvordan man etablerer og administrerer e-business forretningsrutiner. Det er ikke nok at have en smart e-business website og en god forretningsidé. Der skal være et system, som håndterer alle ordrerne, når kunderne logger på websiten. Det er vigtigt, at Europa ligger i front i den digitale økonomi, og vi vil gerne hjælpe Internet-pionererne på vej, siger Steffen Meyer, adm. direktør i IFS.
Det er det svenske web-bureau E-Chron, der står bag E-Challenge konkurrencerne. E-Chron blev etableret i 1998 med det formål at bringe europæiske Internet-pionerer sammen med venture kapitalfirmaer og etablerede Internet-virksomheder.
Den første E-Challenge blev afholdt i Skandinavien i 1999 og tiltrak mere end 300 Internet-virksomheder. Det svenske Internet-firma ZoomOn vandt E-Challenge 1999 for verdens første værktøj til Web Aided Design. ZoomON er siden vokset fra 4 til 42 ansatte, og værdien af virksomheden er steget med det ti-dobbelte til 87 mio kr.
I år afholdes E-Challenge på tværs af Europa. De forretningsplaner, som iværksættere indsender bliver evalueret af E-Chrons dommerkomite. 150 af de indsendte forretningsplaner bliver udtaget til semifinalen, og af disse vælges 15 finalister, som skal præsentere deres forretningsplaner ved en to-dages E-Challenge konference den 16-17. maj i Sverige.
Der har allerede været afholdt E-Challenge konkurrencer i München, Oslo, Sophia Antipolis (Frankrig) og København.