Selvom der hverken var tant eller fjas, buller eller brag eller nogen som helst pomp, pragt eller bare slag i den mediemæssige bolledej, blev lanceringen af Microsofts nye operativstem alligevel en stor succes, siger selskabet.
Microsoft Danmark vil ikke ud med konkrete salgstal, så man kan kun få selskabets Windows-chef Mortimer Liebman til at fortælle, at han er ”meget tilfreds” med forløbet af den stilfærdige affyring af Windows 7 den 22. oktober. Heldigvis findes der hos Microsofts distributionspartnere vidende mennesker, der er mindre fåmælte end Mortimer Liebmann.
”Der har været stor efterspørgsel, mere end vi havde forventet. Det har ikke været så stort, at der er blevet udsolgt – man kan stadig få pakkerne rundt omkring. Men salget er helt klart over forventning, både til OEM (pcbyggere, red) og til detailhandlen,” lyder det således fra Ole Eklund, salgsdirektør i Actebis.
Endnu mindre fåmælt er direktøren for det hele, topchef Steve Balmer. På en pressekonference i Tokyo i onsdags sagde han, at Windows 7-salget har været ”fantastisk”, og at Microsoft solgte flere Windows 7-licenser i produktets ti første dage end man i sin tid gjorde med XP. Ingen andre Microsoft-produkter har solgt så godt i de første ti dage, hævder han.
Ifølge statistik-firmaet Net Applications er andelen af computere verden over, der bruger Windows 7, nu oppe på over tre procent. Sitet siger videre, at mængden af Windows 7-brugere på verdensplan steg med 40 procent, i ugen efter lanceringen.
Det skal dog med i den kalkule, at operativsystemet i forvejen havde en ganske anseelig base af brugere før den egentlige lancering.
I september rundede andelen af verdens computere med Windows 7 én procent. Det er faktisk flere end det samlede antal Linux-computere i hele verden.