Telenor kunne notere sig en stigning på 20.000 mobilkunder fra tredje til fjerde kvartal 2009, meddeler selskabet.
Alligevel måtte Telenor se omsætningen målt i kroner og øre gå den forkerte vej: Mobilomsætningen faldt i perioden fra 1,354 til 1,340 millioner kroner.
Der er en meget god forklaring på tallene.
Telenor introducerede i efteråret 2009 produktet Samlerabat, hvor alle kunder med fast bredbånd får tilbudt gratis mobilt bredbånd i et halvt år.
Næsten alle de 20.000 nye mobilkunder er kommet til på den måde, fortæller selskabet.
Det er altså ikke nye kunder, som Telenor har scoret fra konkurrenterne, der er kommet til, men "nye" kunder som selskabet har scoret fra sin egen fastnetafdeling.Og i denne afdeling måtte man også notere tilbagegang.
På fastnet-området gik Telenor tilbage både på antal kunder og på antal omsatte kroner. Antallet af kunder med en fast forbindelse – det være sig en DSL eller bare fastnettelefon – faldt fra 546.000 til 530.000 fra tredje til fjerde kvartal 2009. Hovedparten er bredbåndskunder.
”Det afspejler, at bredbåndsmarkedet er meget presset i dag. Priserne er helt i bund og konkurrencen er meget hård,” siger Telenors pressechef Peter Glüsing.
Den forretning, firmaet mister på fastnet-gyngerne, skal hentes ind på 3G-og 4G-karrusellerne. Telenor er langt fremme med en gennemgribende opgradering af hele sit mobilnet, der efter planen skal være klar til sommer. Nye basestationer vil tilbyde 21 Mit mobilt bredbånd og vil enkelt kunne omstilles til LTE – også kaldet 4G mobilt bredbånd.
Telenor-direktør Henrik Clausen siger, at han er tilfreds med resultatet i 2009, hvor selskabet var igennem en stor omstilling med lanceringen af Telenor som brand på bekostning af de tidligere selvstændige selskaber Cybercity og Sonofon.
I Danmark er CBB Mobil, BiBoB og Canal Digital også en del af Telenor-familien.