Happiis første fem måneder siden starten i august 2007 har kostet ejerne mindst seks millioner kroner. Introduktion af onlinebutikken Happii sendte Proshop ud i underskud og brændte egenkapitalen op. 2007-resultatet før skat blev på minus 6,4 millioner kroner og sendte egenkapitalen ned på minus 3,7 millioner kroner.
»Der er ingen dårlige undskyldninger for, hvorfor vi har lavet et hul i jorden,« siger direktør Poul Thyregod om Happiis første år.
Direktøren forklarer, at han har brugt en masse penge på at starte Happii-konceptet op med tv-reklamer, der skulle slå Happii-navnet fast og slagtilbud, der blev solgt uden fortjeneste. Dertil kommer ny software til over en million kroner til at håndtere virksomhedens back-end.
Men fremtiden ser positiv ud. Poul Thyregod lover, at 2008 vil sende Proshop/Happii tilbage i plus, blandt andet med et reklamebudget, der er tilpasset selskabets indtægter.
»I år får vi plus på bundlinjen. Indtil videre har vi et plus på én million kroner,« siger Poul Thyregod.
Han oplyser, at det netop offentliggjorte årsregnskab er et signal til leverandører og kunderne om, at Proshop/Happii har penge nok, på trods af den forsvundne egenkapital. I en garantierklæring lover Proshops moderselskab at stille »nødvendige kreditfaciliteter til rådighed«, eventuelt som ansvarlig kapital.
»Jeg har selv bedt om, at garantierklæringen kommer til at stå lidt kraftigere end det plejer at stå i et regnskab,« siger Poul Thyregod.
Han solgte i maj 2007 to tredjedele af Proshop til Elbodan og ejer stadig den sidste tredjedel af Proshop. Poul Thyregod vil ikke oplyse Proshop/Happiis 2007-omsætning.