TDC's mange forskellige it-systemer gør det svært for koncernen at tilbyde samlede løsninger på tværs af organisationen. Selskabet kan på grund af systemerne, som er op til 25 år gamle, ikke se, om en kabeltv-kunde også får mobiltelefoni, bredbånd og fastnet eller andre ydelser leveret fra TDC selv.
»Spaghetti« kalder topchef Jens Alder it-systemerne. Han fremlagde i går en plan for, hvilke investeringer TDC skal i gang med, og en fornyelse af it'en stod højt på listen. Hele 2,1 milliarder kroner har selskabet sat af til indkøb og udvikling af et sammenhængende it-system.
»Nu bygger vi et helt nyt it-system ved siden af den spaghetti, vi har i dag. Nogle af vores systemer er 25 år gamle. Der er en vanvittig kompleksitet i dag, også i fejlrettelser, men der er ingen vej udenom,« siger Jens Alder ifølge dagens Berlingske Business.
Også på andre fronter er TDC hæmmet af gamle systemer. Hele kabelnettet, der bærer fastnet-telefonien, er præget af nedslidning og kræver store investeringer for at tillade højere hastigheder. Derfor vil TDC nu anvende en milliard kroner til at rette op på fastnettets kvalitet.
»Det er en sag, mange store teleselskaber oplever verden over. I takt med at de lancerer de høje båndbredder på bredbånd, opstår der fejl i nettet,« siger Jens Alder til Berlingske Business.