2003 var året hvor Danmarks største bank, Danske Bank, to gange var kastet ud i noget nær en krise, fordi it-systemerne var brudt sammen. Nedbruddene af henholdsvis en uge og en dags varighed kostede banken mellem 40 og 50 millioner kroner i erstatninger til kunderne og direkte tab, ligesom banken fik alvorlige ridser i image-lakken.
Men det får ikke bankernes vagthund, Finanstilsynet, til at løfte øjenbrynene i tilsynets beretning for 2003.
»Det er Finansstyrelsens opfattelse, at it-sikkerheden og driftsstabiliteten i den danske finansielle sektor generelt må anses for betryggende,« skriver Finansstyrelsen.
Styrelsen understreger også at bankerne stadig har det overordnede ansvar, selvom selve driften af it-systemerne er outsourcet.
»Ansvaret for en virksomheds it-anvendelse og it-sikkerhedsstyring kan ikke outsources. Derfor er det nødvendigt, at virksomheden fortsat kan kontrollere overholdelsen af sin it-sikkerhedspolitik,« fastslår Finansstyrelsen.
Mange, især mindre banker har i dag samlet it-systemerne hos blandt andet Bankernes EDB-central (BEC).