Nyuddannede har svært ved at få fodfæste i IT-branchen. Det er baggrunden for, at HK Service København er gået i luften med et nyt tilbud til unge arbejdsløse IT-folk. Nemlig muligheden for via internettet at komme i kontakt med en mere erfaren medarbejder, der er allerede er etableret og sidder i et godt job.
Den ældre medarbejder, mentoren, kan i den forbindelse være rådgiver og sparringspartner for den nyuddannede og hjælpe den unge med at få støtte til en karriere på arbejdsmarkedet, argumenterer fagforeningen.
»Formålet er at hjælpe de arbejdsløse til at få et bedre netværk i branchen og samtidig give dem muligheden for nyde godt af den erfaring, som en mere erfaren medarbejder har at byde på. Personlige og faglige netværk er en vigtig vej til det første job, og netop nyuddannede mangler ofte dette netværk,« forklarer projektets leder, Tina Waldorff fra HK Service København.
Der skal samtidig være fordele at hente for de erfarne medarbejdere, der siger ja til at fungere som mentorer.
»For eksempel vil man som mentor få et meget bredere kendskab til de nye uddannelser i branchen og få en større fornemmelse for, hvad yngre medarbejdere rent faktisk har at byde på. Samtidig vil rollen som vejleder og rådgiver give mentoren en personlig udvikling, som efterspørges mange steder i disse år, og som mentoren kan bruge i sin egen karriere,« vurderer hun.