Siden Forbrugerombudsmanden i juni åbnede en hjemmeside, hvor forbrugerne kan klage over spam-mails, er der kommet i gennemsnit 100 klager om dagen, skriver Jyllands-Posten. Størstedelen af de uønskede reklamer stammer fra udenlandske virksomheder, men der er også en del danske imellem. Og de risikerer bøder.
"De fleste klager over udenlandske firmaer, der lover, at man kan tjene en masse penge i en fart eller blive hurtig rask for alvorlige sygdomme. Men vi får også en del klager over danske firmaer, både store og små, som ulovligt sender elektroniske reklamer ud til forbrugerne," fortæller jurist hos Forbrugerombudsmanden, Peter Fogh Knudsen til avisen.
De udenlandske firmaer registreres blot, mens der bliver taget aktion mod de danske virksomheder der klages over. I første omgang får synderen en påtale, men stopper udsendelsen af spam-mails ikke, kan det føre til politianmeldelser og bøder.
Forbrugerombudsmanden kører lige nu en sag mod en dansk virksomhed, der har fået 75 spam klager. Firmaet kan ifølge Forbrugerombudsmanden forvente en bøde på den anden side af 100.000 kroner.