Det internationale klagenævn WIPO behandlede sidste år 2.329 klager fra firmaer, der mente, at deres varemærke var gået lidt for nært på nettet. Dermed er antallet af klager over domænesnylt rekordstort.
Begrebet dækker over de domæneregistreringer, der udelukkende er lavet for at skabe trafik til et domæne, som minder om et eksisterende.
Antallet er steget med 8 procent siden 2007, og det har været støt stigende siden 2003.
Men det er selvfølgelig langt fra alle sager om cybersquatting/stavefejls-snylt, der når helt ind i klagesystemet, og derfor er problemet sikkert endnu større. Et firma der netop arbejder for at beskytte virksomheders brand på nettet, melder at det spottede 440.584 tilfælde af cybersquatting i 2008s sidste kvartal. I deres statistik er antallet af forekomster steget med 18 procent fra 2007 til 2008.
Selv om klagerne oftest vinder eller indgår forlig, så er problemet værd at beskæftige sig med, mener WIPO.
Domæneorganisationen ICANN har nu udtalt, at problemet har sat en kile i det næste skridt inden for domæner. Nemlig at firmaer kan købe deres eget top-level-domæne (Fx. .google eller .comon).
Det projekt bliver ikke realiseret, før det er blevet drøftet, hvordan man kan beskytte registrerede varemærker bedst.