Langt de fleste offentlige myndigheder giver borgere og virksomheder mulighed for at hente blanketter online eller for at indsende oplysninger direkte fra hjemmesiden. Det viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen, som har fået Danmarks Statistik til at se nærmere på den offentlige sektors brug af it i 2008.
Hos alle kommuner er der nu mulighed for at hente blanketter online, og det gælder også 84 procent af de statslige myndigheder. I forhold til 2007 er der tale om en lille stigning. Borgernes mulighed for at indsende oplysninger direkte fra hjemmesiden er for kommunerne steget fra 83 procent i 2007 til 91 procent i 2008.
Hos 32 pct. er der mulighed for at se personlige data fra de administrative systemer, en stigning fra 20 pct. i 2007.
Der er en mindre vækst i udbredelsen af løsninger, hvor borgerne eller virksomhederne kan få en automatisk afgørelse med det samme. De findes nu i 31 pct. af kommunerne mod 29 pct. i 2007 og 21 pct. af de statslige myndigheder sammenlignet med 18 pct. i 2007.