HP erobrede førstepladsen fra Palm på pda-markedet i EMEA-området i fjerde kvartal 2003, rapporterer analysevirksomheden Canalys. Årsagen er blandt andet, at HP tilbyder bundling med GPS-navigationssystemer.
Hele pda-markedet voksede med 56 procent sammenlignet med fjerde kvartal 2002 - til godt 1,2 millioner enheder. HP lagde beslag på 32,9 procent af dette marked mod 19,2 procent året før. HPs salg voksede målt i styk med hele 167 procent.
I det hele taget var fjerde kvartal ikke så opløftende set med Palms øjne. Markedsandelen faldt fra 48,1 procent til 24,9 procent, men værre var det, at salget gik tilbage med 19 procent.
Kvartalets højdespringer blev tyske Medion, som slet ikke leverede håndholdte computere i 2002. I fjerde kvartal 2003 blev der solgt godt 138.000 Medion-håndholdte, hvilket gav en tredjeplads på leverandørlisten, hvor Sony gik en plads tilbage.
»De håndholdte har fundet en ny livsform, efter at de prismæssigt konkurrencedygtige GPS-navigationsbundles er dukket op. I nogle lande - med Tyskland som et glimrende eksempel - insisterer store detailforhandlere nu på navigationsløsninger frem for enkeltstående håndholdte, og de førende leverandører drager fordel af dette. Leverandører uden navigationsbundles vil få sværere ved at skaffe sig hyldeplads,« siger senioranalytiker hos Canalys Chris Jones.
»Palm og Sony har noget at indhente på dette område. Det bliver mere og mere svært at sælge denne slags enheder udelukkende ud fra (funktioner til) personlig informationsstyring. Lowend-håndholdte konkurrerer med smart phones, der giver samme funktionalitetsniveau. Highend-modeller bliver nødt til at tilbyde andre fordele for at retfærdiggøre et højere prispunkt,« føjer han til.