Den tyske softwareleverandør Software AG fik for tre måneder siden ny ledelse, der vil satse på virksomhedens sikre kort. Der lanceres en produktstrategi, som indsnævrer fokus til to produktlinjer: XML-integrationsteknologi og produkter til modernisering af mainframes.
Virksomheden vælger at koncentrere sig om de to områder, som har udgjort kerneforretningen de seneste år og stopper udviklingen af en række applikationer som for eksempel løsninger til medie- og dokumenthåndtering.
Software AG Nordics direktør Ole Kock hilser ændringerne velkommen.
»Det er glædeligt, at vi fremover får mulighed for at
tilbyde vores kunder nye produkter til mainframes. Selv om mange har forsøgt at tale mainframen ihjel, er det et vækstområde, der lever i bedste velgående. Og det er fortsat et kerneområde i vores forretning - ganske enkelt fordi kunderne efterspørger det. Det er tydeligt, at en stor del af vores kunder, primært større virksomheder og den finansielle sektor, har behov for at få videreudviklet deres mainframe-løsninger med såvel ny software som servicekoncepter, så de får mulighed for at modernisere deres systemer,« siger han om den nye strategi.
I Danmark har leverandøren mainframe-kunder som Nordea, Tryg, Dansk Supermarked, CSC og SiD.
Med strategiskiftet skal der sikres en kobling mellem det traditionelle mainframe-område og det nye XML-område.
»Vi satser på integrationsmarkedet baseret på åbne standarder, som vi forventer vil stige med 20 til 30 procent i de kommende år. Ud over mainframe-området er det her, vi har vores store erfaring ved at have arbejdet med XML-standarden i flere år. Et aktuelt eksempel er, at vores XML-løsninger kan bidrage til, at danske kommuner kan undgå en milliardregning på it, når deres it-systemer skal integreres i forbindelse med kommunalreformen,« siger Ole Kock.
Software AGs nye CEO, der står bag strategiskiftet, hedder Karl Heinz Streibich.