Den kritiserede tjeneste TV2 Sputnik har i flere år været tv-kanalens ansigt på nettet. Men nu har Sputnik fået en lillebror i form af TV2 Video.
Web-kanalen indeholder klip fra TV2 og TV2 News' programmer. Dagligt er der tale om næsten fire timer nyt indhold.
Brugerfladen er overskuelig og indholdet er lettilgængeligt. Noget man ikke kan sige om Sputnik, der er godt gemt væk bag en betalingsmur, som beskytter de film og serier, man skal købe sig adgang til.
Men TV2 Videos fødsel betyder ikke farvel til Sputnik.
De to platforme er tiltænkt en sideløbende tilværelse, fortæller indholdsdirektør hos TV 2 NET, Gregers Wedell-Wedellsborg.
»TV2 Video er tænkt som snack-kanal. Vores strategi er stadig to-benet. Den nye kanal er til ting, som vi ikke kræver betaling for. Men hvis man tager "de lange briller" på, så kunne man forestille sig en model, hvor indhold på den ene platform finansierer indhold på den anden,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
I TV2s egen præsentation af TV2 Video lyder teksten, at den nye tjeneste kan betjenes af brugere - selv "uden en ingeniørgrad".
Er det i erkendelse af, at Sputnik kan være besværgelig at betjene?
Spørgsmålet får smilet frem hos Gregers Wedell-Wedellsborg.
Han lover dog, at en opdateret version af Sputnik er på trapperne.
Generelt betegner han interessen for TV2 Sputnik som stigende gennem årene, men han ønsker ikke at sætte tal på interessen.
»Vi satser stadig på Sputnik i forhold til vores danske og amerikanske kvalitetsindhold. Vi bliver fortsat nødt til at have betalingsplatform til de lange film og tv-serie og sporten,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.
»Overordnet set så tror jeg, at vi stadig er på det stadie, hvor mange danskere skal vænnes til, at man kan se tv på nettet. Der kan TV2 Video være en vigtig introduktion. Men selv om vi kalder det en snackkanal, så er det vigtigt for mig at understrege, at det er meningen at TV2 Video er en tjeneste, der skal kunne stå på egne ben,« forklarer indholdsdirektøren.
TV2 Video skal også bruges til at sælge plads til virksomheder. Ud over at reklamere på selve siden, så kan virksomheder også købe plads til deres egetproduceret indhold på såkaldte "brand channels".