Der er penge i spil til mobile platforme. Rigtig mange penge endda. Det viser en aktuel handel i Japan, hvor firmaet DeNa har betalt 300 millioner dollar eller mere end to milliarder kroner for iPhone-spiludvikleren ngmoco. Prisen kan endda stige med yderligere 100 millioner dollar, hvis ngmoco kan leve op til bestemte mål inden slutningen af 2011.
Det høje beløb afspejler de enorme forventninger til mobile spil. Det lille ngmoco sælger sine spil til iPhone for meget små beløb - mellem 0,01 og 0,99 dollar. Mange af dem er gratis. Indtil videre er ngmoco's spil hentet 60 millioner gange til iPhone, ifølge firmaets egne tal.
Men det virker alligevel voldsomt at betale to milliarder kroner for et firma, som udvikler gratis eller meget billige småspil til iPhone. Det japanske firma har dog også spilnetværket Plus+ med 13,5 millioner brugere.
DeNa er specialiseret i sociale spil til platforme som Facebook - det kendeste spil af denne type er nok Farmville fra amerikanske Zynga. I et interview med New York Times fortæller DeNa-chef Tomoko Namba, at man har som mål at blive nr. 1 i verden inden for mobile spil. Købet af ngmoco passer ind i dette strategi.
Analysefirmaet Screen Digest forventer at omsætningen med sociale spil vil stige fra 640 mio. dollar i 2009 til 1,5 mia. dollar i 2014.