To dage før BT's tidligere chefredaktør Kristian Lund den 26. marts sender sit nye ugeblad for Nordsjælland på gaden, er et andet medie kommet ham i forkøbet og har lanceret sig selv på nettet under samme navn.
Ugebladet hedder Aftenposten. Netmediet hedder Aftenposten.dk.
For en måned siden kontaktede Kristian Lund ejerne af Aftenposten.dk for at overtage dk-domænet, men det førte ikke til noget. I stedet har han nu webadressen Aftenposten.nu.
»Der er ingen tvivl om at nogle af læserne vil gå derind, og de vil så gå for forgæves. Men det vil de egentlig alligevel. For det er en gratisavis, og vores website får aldrig den store aktivitet på sit website. Det er primært henvendt til annoncører,« forklarer Kristian Lund, chefredaktør på Aftenposten.
Bag netmediet står de samme personer, som driver erhvervsportalen Netposten.dk. Her afviser direktør Martin Lykke, at man vil skaffe sig en masse hurtige hits ved at benytte den oplagte webadresse for det nye ugeblad.
»Man kan sige, at hvis man vil starte et medie nutildags er det meget amatør-agtigt ikke først at have sikret sig domæne-navnet. Vi registrerde aftenposten.dk for tre år siden og har hele tiden haft planer om at lancere et nyhedssite. Planerne om lanceringen af lokalavisen Aftenposten har dog fået os til at fremskynde planerne,« siger direktør i Netposten, Martin Lykke.
Ugebladet Aftenposten var oprindeligt tænkt som et dagblad, men udgivelsen er senere droslet og skal nu udkomme hver fredag.
Aftenposten.dk vil bringe længere artikler om emner som eksempelvis karriere, løn, bolig, skat og lån. Planen er at de læsere der i dagtimerne følger med i erhvervsnyhederne på Netposten.dk, skal logge ind på Aftenposten.dk og fordybe sig i mere private emner, når de kommer hjem fra arbejde. Det skal blandt andet ske i kamp mod seerne af TV2 og Danmarks Radio.