Et tremandsfirma fra Århus har vundet en Java-konkurrence, som blev arrangeret af finske Nokia. Kiloo, som firmaet hedder, vandt i kategorien underholdning med det tamagotchi-lignende spil Postar, hvor brugeren får muligheden for at styre sin helt egen popstjernes karriere.
Sejren betyder, at kiloo får mulighed for at promovere sine produkter sammen med Nokia på diverse messer - deriblandt CeBIT 2002, der løber af stabelen i Hannover, Tyskland, 13.-20. marts.
Nokias Java-konkurrence, "Shortcut to Sucess", startede i november sidste år. Formålet var ifølge Nokia at opmuntre udviklere fra hele verden til at skabe applikationer i Java til Symbian operativsystemet. Mere end 500 udviklere fra hele verden deltog i konkurrencen.
Nokia kårede tre vindere i kategorierne kommunikation, produktivitet og underholdning. Juryen bedømte de indsendte forslag ud fra kriterier om mobilitet, kvalitet og brugbarhed.
I produktivitet-kategorien vandt programmet "QuickShop", der er skrevet af det tyske firma Hartmann-Software. QuickShop er et program, der gør det muligt at hente opskrifter fra en database på nettet og importere ingredienserne til en indkøbsliste på telefonen.
Bedste program til kommunikation blev "clearBUGS" fra canadiske Clearigo Solutions Inc. Med clearBUGS kan servicepersonale rapportere fejl ind til centralen fra et hvilket som helst arbejdssted, og uddelegere opgaver til de rette kolleger - alt sammen via mobiltelefonen.
Link: