Zynga er et af de firmaer, som man enten elsker eller hader. Elsker, fordi Zynga har skabt de ultrapopulære sociale spil Farmville og Mafia Wars på Facebook. Eller hader, fordi selvsamme spil sender en uendelig strøm af beskeder ud gennem tjenesten – hvilket Facebook dog har bremset nu.
Men hvad enten man elsker eller hader Zynga, så er det en kendsgerning at firmaet tjener rigtig mange penge. Hvor mange penge, det er en velbevaret hemmelighed. Ligesom antallet af medarbejdere og den tekniske infrastruktur, som ligger bag de mange sociale spil.
Nu har det hemmelighedsfulde Zynga lukket lidt op for posen og afsløret en række detaljer på en konference i San Francisco. Det giver et interessant blik ind i en ellers lukket verden.
Zyngas tekniske chef Cadir Lee oplyser at selskabet beskæftiger 1.200 medarbejdere fordelt på 13 forskellige afdelinger. I øjeblikket er Zynga ved at opbygge en ny afdeling, som skal markedsføre firmaets spil til smartphones med Android-operativsystemet.
Det mest interessante er nok detaljerne omkring Zyngas tekniske infrastruktur. Cadir Lee fortæller at Zyngas spil har omkring 215 millioner brugere om måneden – det er altså næsten halvdelen af de 500 millioner Facebook-brugere, som spiller de sociale spil.
Zynga hævder da også, at 10 procent af alle internet-brugere har prøvet et af firmaets spil.
For at håndtere denne enorme trafikmængde bruger Zynga en blanding af sine egne serverfarme og eksterne servere hos andre udbydere.
Cadir Lee fortæller at Zynga hver eneste dag håndterer 1 petabyte data – det er 1.000 terabyte eller en million gigabyte.
Trafikken vokser så hurtigt, at Zynga er nødt til at tilføje 1.000 nye servere hver uge, oplyser teknikchefen.
Bare på en enkelt weekend sidste år blev der plantet 700 millioner Superberries i Farmville, fortæller Zynga. Denne specielle afgrøde blev lanceret for at markere fan nr. 500.000 på Farmville-siden og det var den mest givtige afgrøde nogensinde til bondegårds-spillet.
Farmville startede som en klon af det populære Farmtown på Facebook, men har siden udviklet sig til den mest populære applikation på det sociale netværk med 62 millioner aktive brugere i sidste måned.