Microsofts karismatiske topchef, Steve Ballmer, overraskede endnu en gang sit publikum, da han holdt tale på Microsofts partnerkonference i Toronto. Men denne gang var det ikke med primal-skrig og vilde hop rundt på scenen. Det var ved ganske enkelt at udråbe Danmark til et forbillede for hele Microsoft-koncernen.
»Min ambition er at lave hele verden dansk. Hvis vi var lige så succesfulde i andre lande, som vi er i Danmark, ville Microsoft Business Solutions have en ti gange større indtjening,« fastslog Microsoft-chefen, der sidst gæstede Danmark et døgn i september sidste år.
Årsagen til Ballmers begejstring for Danmark skal findes i at Microsofts afdeling for økonomistyringssystemer, Microsoft Business Solutions, sidder på hovedparten af det danske marked. En position, som Ballmer også gerne ser Microsoft indtage i andre lande.
Forklaringen på Microsofts danske dominans skal primært findes i, at Microsoft i 2000 overtog det danske IT-firma Navision, der oprindeligt var en fusion af de to danske firmaer Navision og Damgaard, der igennem en årrække havde konkurreret skarpt om økonomistyringssystemer til de mindre og mellemstore danske virksomheder. Det havde resulteret i en enorm stærk markedsposition for det fusionerede Navision-selskab.