EU-Kommissionens arrige kampagne for at få Microsoft til at lukke andre browsere ind i varmen begynder så småt at miste sin begrundelse.
For der er konkurrence på browsermarkedet i Europa.
Senest viser en rapport, at Firefox 3 er den mest benyttede browser i Tyskland.
Firefox' udbredelse har historisk været større i vores naboland mod syd end i Danmark. Microsoft Explorer er dog stadig den mest udbredte browser i Tyskland, hvis man sammenlægger flere versioner (for eksempel Explorer 8, 7, 6 osv.). Men enkeltstående er Firefox 3 den mest benyttede med 40,2 procent. Explorer 7 har 30,6 procent.
Ifølge de tyske tal er Firefox 3 også den browser, der stadig oplever synlig vækst.
Hele den tyske rapport fra Fittkau & Maaß Consulting kan findes her.
I Danmark fastholder Microsoft sin plads på tronen. Explorer 7 sidder på 66,4 procent af sidevisningerne. Firefox 3 kan præstere 11,6 procent ifølge FDIMs browserbarometer.
Hvis man lægger de tre seneste udgaver af henholdsvis Firefox og Explorer sammenlagt, så er Microsofts markedsandel på browsere helt oppe på 82,4 procent. Firefox 1, 2 og 3 kan kun samle 12,1 procent.