I øjeblikket må danske teleselskaber kun låse kunderne i seks måneder. Men det skal der laves om på.
En revidering af teleloven skal blandt andet give selskaberne tilladelse til at binde kunderne i 12 måneder, skriver Børsen.
Det kan umiddelbart lyde som et tilbageskridt for forbrugerne, men de lange bindingsperiode skal nok komme telekunderne til gode. Det lover teleselskabet 3.
»Det er fantastisk, at vi nu får dette liberale forslag fra Venstre. Den nuværende grænse på maksimalt seks måneders binding er fra tidligere tider for at skabe konkurrence. Den har vi i dag,« siger adm. direktør Morten Christiansen til Børsen.
»12 måneders binding vil give os mulighed for at give kunderne bedre tilbud, fordi vi vil få lavere omkostninger for hver kunde,« siger han.
Den forlængede bindingsperiode er som nævnt en blandt flere ting, som skal på bordet i forbindelse med en revidering af teleloven. Revideringen rummer flere tiltag, der skal fjerne statens regulering af teleområdet.
For eksempel foreslår Venstre, at de store licensrunder, hvor teleoperatører betaler millioner for at købe frekvens-licenser, skal ændres.