John McCain praler ofte med, at han ikke kender meget til emails og det der internet. Ikke desto mindre har han gentagne gange været med til at stramme reglerne for fri distribution af indhold på nettet. Men nu har reglerne ramt ham selv, og det har tilsyneladende fået ham til at ændre standpunkt i forhold til ophavsret, skriver The New York Times.
YouTube har nemlig fjernet en række reklamer for John McCain, der bruger materiale fra amerikanske nyhedsudseendelser. De involverede tv-selskaber har klaget til YouTube over den uretmæssige brug af deres journalistik, og det har fået YouTube til at fjerne reklamerne. Men det huer ikke præsidentkandidaten.
I et brev til YouTube har McCain-kampagnens hovedmand Trevor Potter klaget over, at reklamerne er fjernet. Han argumenterer for, at nyhedsindslagene hører ind under Fair Use og derfor ikke krænker tv-selskabernes ophavsret. Men det er selskabet CBS ikke enig i. I en af reklamerne virker det, som om deres stjernevært Katie Kouric støtter McCain.
Trevor Potter klager over, at loven i sin nuværende form beskytter rettighedshaverne mere end nødvendigt. For selv hvis det viser sig, at en video alligevel ikke brød ophavsretten, så skal der gå 10 dage, før den kan lægges op igen. En lovregel som McCain selv har været med til at stemme i gennem.
Trevor Potter nævner ikke, om John McCain vil ændre reglerne for ophavsret, hvis han bliver præsident.