Søgeords-annoncering rundede sidste år 1,1 milliard kroner - en formidabel vækst fra året før, hvor der kun blev solgt for 788 millioner kroner søgeordsreklamer. Dermed er Google modtager af næsten en tredjedel af alle annonce-kroner, som bruges på internetannoncering i Danmark.
Internet-annoncer som sådan havde meget mindre vækst sidste år, viser tallene, som Mediawatch har hentet fra Dansk Oplagskontrol. Den samlede omsætning på netannoncer voksede med kun fire procent til 3,03 milliarder kroner i 2009.
Banner-annoncer tegnede sig for en rund milliard kroner i omsætning – omtrent uændret i forhold til året før - mens jobannonce-markedet blev halveret til 174 millioner kroner.
I alt står netmedier for 25 procent af den samlede annonceomsætning og er større end båd tv og dagblade.
I den permanent pressede mediebranche måtte man under eet notere en tilbagegang på 15 procent af det samlede annoncesalg i 2009 sammenlignet med 2008. Set i forhold til 2007 har medierne måttet barbere næsten to milliarder kroner af deres indtægter.
Tallene er dels kommet fra medlemmerne af FDIM, (44 procent) dels gennem estimater, oplyser Dansk Oplagskontrol.