Internet-annoncer tonser frem

Det danske annonce-marked tilhører i stigende grad Google.

Søgeords-annoncering rundede sidste år 1,1 milliard kroner - en formidabel vækst fra året før, hvor der kun blev solgt for 788 millioner kroner søgeordsreklamer. Dermed er Google modtager af næsten en tredjedel af alle annonce-kroner, som bruges på internetannoncering i Danmark.

Internet-annoncer som sådan havde meget mindre vækst sidste år, viser tallene, som Mediawatch har hentet fra Dansk Oplagskontrol. Den samlede omsætning på netannoncer voksede med kun fire procent til 3,03 milliarder kroner i 2009.
Banner-annoncer tegnede sig for en rund milliard kroner i omsætning – omtrent uændret i forhold til året før - mens jobannonce-markedet blev halveret til 174 millioner kroner.

I alt står netmedier for 25 procent af den samlede annonceomsætning og er større end båd tv og dagblade.

I den permanent pressede mediebranche måtte man under eet notere en tilbagegang på 15 procent af det samlede annoncesalg i 2009 sammenlignet med 2008. Set i forhold til 2007 har medierne måttet barbere næsten to milliarder kroner af deres indtægter.

Tallene er dels kommet fra medlemmerne af FDIM, (44 procent) dels gennem estimater, oplyser Dansk Oplagskontrol.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere