Staten Florida og tyske Melitta er blandt de første internationale kunder hos it-sikkerhedsfirmaet Neupart, der har indledt en ekspansion til USA og Tyskland. Det amerikanske salgskontor i North Grafton, Massachusetts, skal fungere som brohoved til det meget konkurrenceprægede marked.
»USA er på mange områder hjemland for nogle af verdens førende it- og softwarefirmaer. Det giver en ekstrem hård konkurrencesituation, og derfor skal man være meget skarp på produktudviklingen. I sidste ende er det med til at styrke os, til gavn for både vores kunder og os selv,« siger Stig Bøgh Karlsen, bestyrelsesformand i Neupart.
I Tyskland er der etableret et datterselskab og strategien er baseret på kanalen, hvor der foreløbig er indgået aftaler med 15 partnere. En del af dem er udnævnt som kompetencecentre med konsulenter, der er specialuddannet i Neuparts produkter. En af de første tyske kunder er Melitta, der nok er bedst kendt for sine kaffemaskiner.
»Tyskland er et meget interessant marked for os. For det første på grund af størrelsen, og for det andet fordi konkurrencesituationen er interessant for os. Der er ingen spillere i markedet, som har hele den palette af produkter, vi tilbyder,« siger direktør Lars Neupart.