Der skal fuld tryk på markedsføringen af it-uddannelser i Danmark. Sådan lyder meldingen fra de adspurgte it-chefer i en ny undersøgelse fra foreningen Dansk IT, som er foretaget i samarbejde med vikar- og rekrutteringsbureauet Moment og konsulenthuset Reputation Institute.
It-cheferne mener overordnet, at mange studerende har forestillinger om, at it fører til en uklar karrierevej, og at it kun er koder og programmering.
»It-uddannelserne skal markedsføres langt kraftigere, end det er tilfældet i dag, hvis myterne om it skal aflives, og den opgave må såvel it-cheferne som uddannelses-institutionerne og politikerne løfte,« siger Lars Mathiesen, formand for Dansk IT.
Den nye undersøgelse viser, at langt de fleste it-chefer er meget villige til at påtage sig deres del af markedsføringsopgaven. De foreslår selv at deltage i uddannelseskaravaner og karrieremesser. Mange er ligeledes klar til at tage interesserede studerende i praktik.
»Eftersom investeringer i it udgør næsten 1/3 af den samlede vækst i Danmark og dermed er meget vigtigt for vores samfund, bør der fra det offentliges side afsættes ressourcer, som giver uddannelses-insitutionerne mulighed for at være mere aktive i deres promovering af it-uddannelserne,« siger Lars Mathiesen.
Foruden it-chefer er der også gennemført interviews med studerende på bachelorniveau i forbindelse med undersøgelsen. Det faglige indhold i arbejdet og muligheden for faglig udvikling dominerer klart de studerendes ønskeliste, og det ved it-cheferne godt, viser undersøgelsen.