Den samme sparsommelighed som får medarbejderne i Topnordic til at tage kuglepenne med hjem fra kundemøder, skal overføres på Ementor-kulturen og Atea.
Begge virksomheder har nemlig været vant til en luksus, som der ikke er råd til i it-branchen, siger bestyrelsesformanden for Topnordic-Ementor, Ib Kunøe, i et interview med Berlingske Tidende lørdag.
»Det har været og bliver den store udfordring med Ementor og Atea, at de skal vænne sig til, at her sparer vi. Her stjæler vi kuglepennene hos kunderne, hvis vi kan komme til det,« siger han.
Også forretningsmæssigt er det Topnordic, der skal danne skole. Ementor var historisk en sammensat forretning med en bredtfavnende liste over produkter og ydelser, men under Ib Kunøes herredømme bliver den fusionerede virksomheds ikke noget konglomerat, fortæller han:
»Nej, skidt for sig og snot for sig. Ellers kan man ikke fokusere sin virksomhed, specielt ikke, når man taler kultur og værdier, som vi gør her. Ementor var jo for ikke ret lang tid siden - og er stadig - gamle Ernst & Young-konsulenter og vant til at lave dyre forretningsprocesser osv. Samtidig solgte de hardware eller printerpatroner til nogle ganske, ganske få procent. Det kan ikke rummes i samme virksomhed.«
Ib Kunøe foretrækker at gå ind i selskaber, der nødlidende, som tilfældet var det med Columbus. Dette var ifølge Kunøe langt mere nødlidende, end omverdenen havde fået indtryk af. Faktisk var det børsnoterede ERP-hus ganske tæt på fallittens rand:
»Nu tjener de penge, men de var vel seks uger fra at gå konkurs, da jeg overtog majoriteten,« fortæller han om sin overtagelse af Columbus sidste år.