Det skulle være så nemt. 50 millioner potentielle kunder og et koncept der allerede var opfundet. Alligevel er briterne ikke faldet på halen over den britiske udgave af Telmore, Easymobile. Efter fem måneder på det britiske telefonmarked har kun omkring 15.000 kunder skiftet til det nye selskab, der er ejet af TDC.
TDC er ganske tilfredse med Easymobile. På et pressemødet i dag i forbindelse med selskabets kvartalsregnskab sagde TDCs koncernchef Henning Dyremose at tallene for Easymobiles tre måneders dag ser bedre ud end tallene for Telmore efter tre måneder på det danske marked.
Men ser man tallene i forhold til markedsandelene, ser det ikke så fornuftigt ud. I Danmark havde Telmore efter tre måneder 10.000 kunder ud af 4,9 millioner potentielle kunder. I Storbritannien har Easymobile efter tre måneder kapret 15.000 kunder ud af 50 millioner potentielle kunder.
Dermed har Easymobile kun opnået en markedsandel på 0,03 procent, hvorimod Telmore efter samme periode havde opnået en markedsandel på 0,2 procent.
»Vi afslører ikke tallene for juni måned i dag, men vi kan sige at de ser lovende ud«, sagde Henning Dyremose.
Trafikken på Easymobiles hjemmeside har heller ikke været voldsom. De har dagligt omkring 20 besøgende pr. en million kunder online. Til sammenligning har konkurrenterne O2 500 besøgende og Orange 300 pr. en million kunder online.
Tallene fra Storbritannien for ikke konsekvenser for Easymobiles fremtidsplaner i resten af Europa. Snart går de i luften i Holland og inden længe forventes endnu et europæisk land at komme med under vingerne.