Dvd'erne vil om få år ryge ud af markedet med samme hast, som de i øjeblikket brager ind. Det er vurderingen hos Mads Thimmer, medstifter af Innovation Lab i Århus.
»Dvd'en er den teknologi, vi har været hurtigst til at tage til os. Men det bliver muligvis også teknologien med den korteste levetid,« siger Mads Thimmer til Jyllands-Posten.
Mads Thimmer forventer, at musik og film i løbet af en relativ kort årrække vil blive distribueret rent digitalt. Fremfor at købe eller leje film i videobutikken, vil vi i stedet hente musik og film digitalt over internettet, som bliver lagret på harddiske og afspillet på tv-skærmen.
»Tanken om digital ejendom er ikke fjern for mange unge. Vi er ved at vænne os til, at man skal behandle digitale ejendele med samme respekt som fysiske ejendele. Det betyder, at vi er godt på vej til at opgive de besværlige disk-medier, som kan blive skrammet, stjålet eller simpelt hen slides op og falde fra hinanden,« mener han.
Også i musikbranchen erkender man, at fremtiden er digital distribution, men branchen giver dog cd'er og dvd'er lang levetid endnu.
»Tekniktilhængernes forventninger stemmer ikke altid overens med forbrugernes valg. Når folk er ude at handle, behøver de blot at række armen ud for at få en cd eller dvd ned i indkøbskurven. Det er svært at hamle op med så enkel en transaktion,« siger Jesper Bang-Olsen, direktør i Phonofile, der er musikbranchens digitale forlag, til Jyllands-Posten.
»Man skal ikke overvurdere forbrugernes manglende evne til at gennemskue teknikken. Det kræver en stor pædagogisk indsats at få folk til at fravælge det fysiske medie frem for det digitale og det vil tage lang tid,« fortsætter han.