Det er ikke længere skattefrit at sælge enorme landområder i Second Life eller sækkevis af virtuelle gulddukater i World Of Warcraft. I hvert fald ikke for kinesere. De kinesiske skattemyndigheder har netop bestemt, at al virtuel indkomst skal beskattes med 20 procent, skriver Wall Street Journal.
Skatten kommer især til at ramme valutaspekulanter, der køber virtuel valuta og sælger der videre med fortjeneste. Ifølge firmaet iResearch så oplever den kinesiske virtuelle økonomi en vækst på op mod 20 procent årligt.
De kinesiske myndigheder har længe haft mistanke til at organiserede kriminelle bruger virtuel valuta til at hvidvaske deres penge. Beslutningen har vakt vrede blandt online-spillere. De finder det paradoksalt, at de skal beskattes, mens internetfirmaerne går fri.
Herhjemme har skatteminister Kristian Jensen (V) tidligere luftet tanker om at beskatte virtuel indkomst. Sidste år udtalte ministeren til Nyhedsavisen, at både han selv og embedsmænd var i Second Life for at undersøge forholdene nærmere.
»Vi skal samtidig sikre, at kriminelle eller terrorister ikke bruger virtuelle verdener til hvidvaskning af penge,« sagde Kristian Jensen.