Det smarte og lækre æble har en arrogant og sur bagside. I Dansk Musikerforbunds blad, Musikeren, bliver Apple beskyldt for at presse musikerne på prisen, elendig service og ligefrem for alt at udnytte børnearbejdere.
I dag er Apple mest kendt for deres iPods, men ifølge Nils Harbo, der er ansvarlig for Dansk Musikerforbunds blads dækning af udstyr til musikere, rummer Apples veldesignede medieimage også en række skyggesider. Derfor har han orkestreret en journalistisk pibekoncert i en artikel i det seneste nummer af Musikeren.
»Jeg har forsøgt at give et reelt billede af Apple i stedet for det meget rosenrøde, der normalt tegnes,« siger Nils Harbo til Berlingske Business.
Siden den kritiske bredside mod Apple er han blevet udsat for en stribe verbale og voldsomme reaktioner fra loyale Apple-fans på Musikerens hjemmeside.
I artiklen skriver Musikeren blandt andet at trods det smarte design at: »...servicen er elendig, når der er fejl på produkterne.« Et udsagn som ifølge Musikeren har fået detailkæder til at droppe Apple.