Google er ikke tilfreds med at være søgemaskinefirma. For nylig kunne vi beskrive, hvordan selskabet er godt i gang med at blive et elselskab, og nu kan Wall Street Journal berette, at Google også er på vej til at blive tv-leverandør.
I første omgang har Google indgået et samarbejde med satellit-tv-udbyderen Dish Network Corp.
Målet er ifølge WSJ at kunne kombinere internet-indhold med traditionelle tv-ydelser.
Dermed kommer Google i selskab med den lange række af firmaer, der mere eller mindre vellykket har forsøgt at kombinere fjernesyn og internet. Microsoft har med begrænset held forsøgt at gøre pc’en til hjemmets tv-kommandocentral, mens et amerikansk firma som Tivo har haft større succes med at nå massemarkedet.
Den kombinerede internet- og tv-tjeneste skal fungere på Google-udviklet software installeret på settop-bokse, som Dish Network leverer.
Tjenesten gør brugerne i stand til at søge og finde udsendelser og information på både de betalte satellitkanaler og på web-sites som YouTube.
Googles tv-test blev indledt sidste år. I første omgang er det kun et lille antal Google-ansatte, der har en Google-set-topboks koblet til deres hjemlige tossekasse, skriver Wall Street Journal.
For at foretage en Google-søgning på de hundredevis af kanaler, der er til rådighed for de fleste amerikanere, skal man bruge et keyboard.
Ifølge Wall Street Journal håber Google at koble den nye tjeneste på en nystartet tv-reklame-tjenste. Dermed skal også tv-reklamer kunne målrettes brugernes særlige interesser baseret på vedkommendes brug af søgeord.
Hverken Google-talsmænd eller folk fra Dish Network Corp ville kommentere historien overfor Wall Street Journal.