MySpace-ejeren News Corp har indgået en aftale med de tre musikgiganter Sony BMG, Universal Music og Warner Music om stiftelsen af et fælles selskab, der skal markedsføre musik på nettet gennem en helt ny online-tjeneste, MySpace Music. Den nye tjeneste kan blive en alvorlig konkurrent til iTunes, der sidder tungt på online-musikmarkedet.
Ifølge de foreløbige oplysninger vil MySpace Music tilbyde musikken både som reklame-finansierede streams og som mp3-filer uden kopibeskyttelse (DRM, Digital Rights Management).
Indtil nu er det kun EMI, der sælger musik uden DRM, og netop EMI er den eneste af de fire store musikudgivere, der mangler i den nye alliance med MySpace.
MySpace Music skulle være klar inden for et par måneder og ejerne betegner allerede tjenesten som »en ny generations MTV«.
Musikindustrien har ellers tidligere haft et mere end anstrengt forhold til MySpace, der anklages for at lade sine brugere dele piratkopieret musik, og Universal sagsøgte ligefrem MySpace for to år siden. Men nu ser det ud til, at MySpace har stiftet fred med musikudgiverne.