For første gang i selskabets historie har Telia Stofa A/S rundet en milliard kroner i omsætning. Samtidigt gør moderselskabet sig klar til at skille sig af med kabeltv-selskabet.
Med den seneste omsætningsfremgang er det snart 50 år gamle firma vokset med over ti procent i forhold til foregående regnskabsår.
Selv om omsætningen steg i 2008, faldt indtjeningen: Resultatet før renter og skat (EBIT) faldt til 112 millioner kroner mod 156 millioner kroner året før. Det er en tilbagegang på 37,5 millioner kroner i forhold til 2007.
Ifølge direktør Ole Simonsen er Stofas regnskabet stærkt præget af udviklingsomkostningerne til den digitale platform Zaptor.
"Vores resultat i 2008 er klart påvirket af, at vi har brugt store ressourcer på udviklingen af Zaptor samt net-kvalitet, hvilket vi også vil bruge en del kræfter og midler på i 2009, hvor Zaptor Version 2 kommer på markedet," siger Ole Simonsen.
Zaptor eller ej, så ser det ud til, at de ultimative ejere af Stofa-forretningen kun venter på en chance for at sælge kabeltv-butikken.
Ifølge Børsen har Teliasonera i en intern korrespondance med brancheanalytikere nedgraderet Stofa fra at være en del af hovedkoncernens bredbåndsforretning til nu blot at blive rubriceret under "andre aktiviteter."
Det kan kun betyde, at Stofa skal sælges fra, siger analytikere til Børsen.
Således siger børsanalytiker ved Danske Markets Poul Ernst Jensen, at en oplagt køber kunne være Telia-konkurrenten Telenor:
"Dermed kunne de give deres datterselskab i Danmark, Canal Digital, en stærk distribution," siger han.
En anden potentiel ejer af Stofa kunne ifølge analytikeren være elselskaberne.