De nyuddannede datamatikere fra Erhvervsakademiet i Lyngby har ikke svært ved at finde job. Alligevel er der alt for få, der vælger at uddanne sig til datamatiker, og det skaber problemer for landets it-virksomheder.
»Vi oplever gang på gang, at virksomhederne forgæves henvender for at få kontakt med nyuddannede datamatikere. De studerende får tilbudt job lang tid, inden de bliver færdige. Der er en ekstremt stor efterspørgsel, og desværre har vi slet ikke søgning nok til uddannelsen,« siger uddannelsesleder Lars Bogetoft.
I 2002 blev der uddannet 800 datamatikere på landsplan, mens tallet ventes at falde til 150 i 2007. Det har nu fået fire af landets store it-virksomheder, NNIT, KMD, Mondo og Accenture, til at gå sammen med Erhvervsakademiet i Lyngby for at gøre uddannelsen mere attraktiv.
De fire virksomheder sponsorerer to nye datamatiker-klasser, der starter den 1. februar med 40 studerende. De studerende bliver knyttet direkte til en virksomhed, og alle cases og opgaver kommer til at omhandle konkrete problemstillinger. Hovedopgaven skal skrives i samarbejde med sponsorvirksomheden, hvilket skal give et mere realistisk uddannelsesforløb.
»Det er et meget interessant projekt, og jeg glæder mig til at se resultatet både på kort og på langt sigt. Vi forventer os meget af de nye datamatikere, og det bliver i det hele taget spændende at have så stor indflydelse på en uddannelse og kontakt til mulige kommende ansatte,« siger Lene Nilsson, personalechef i NNIT.
Tilmeldingen til sponsorklasserne er højere end i de sidste år, men der er stadig ledige pladser.
»For 10 år siden var der mange, der uddannede sig til datamatikere, men i dag er det ikke så attraktivt længere. Det er helt uforståeligt. Uddannelsen varer 2 ¼ år, og kan derfor hele tiden tilpasse sig markedet. En datamatiker er mere 'oppe på it-beatet' end en it-akademiker. Og med de nye sponsorklasser gør vi nu uddannelsen endnu mere målrettet,« siger uddannelsesleder Lars Bogetoft.