Film- og musikindustrien klager over store tab som følge af uretmæssig kopiering på nettet. Men en ny undersøgelse fra Harvard Business School tegner et noget andet billede. Den beskæftiger sig ikke med, om kunstnerne rent faktisk mister penge, hver gang der hentes en piratkopi på nettet, men kigger i stedet på antallet af nye musikalbum og filmudgivelser i de seneste år. Og resultatet er, at den kulturelle mangfoldighed faktisk er steget og ikke faldet.
I undersøgelsen File-Sharing and Copyright skriver Felix Oberholzer-Gee og Koleman Strumpf, at der er brug for et mere nuanceret syn på fildeling. Fra 2003 til 2007 er antallet af spillefilm der produceres på verdensplan faktisk steget fra 3.807 til 4.989. I lande med udbredt piratkopiering som Indien og Kina er produktionen steget dramatisk. I USA er den årlige filmproduktion steget fra 459 i 2003 til 590 film i 2007.
Situationen er den samme når man kigger på musik. Det samlede musiksalg er faldet siden 2000. Men antallet af nye album er steget. I år 2000 blev der udgivet 35.516 nye album i USA. Syv år senere var det 79.695 nye album, og heraf var 25.159 digitale album.
Så det ser ud til, at den lettere digitale adgang til musik og film faktisk har sat ekstra skub i produktionen af nye værker og ikke fjernet grundlaget for musikere og filmskabere, som det ellers ofte bliver påstået.