Salget af CD'er er stærkt faldende. Fra 1999 til 2003 er salget i Danmark næsten halveret til 9,9 millioner eksemplarer. Derfor arbejdes på at finde mediets afløser, som igen skal få forbrugerne til at se fordelene i at købe musik frem for at hente det i mp3-format på nettet.
Den første danske udgivelse i formatet DVD-Audio er netop kommet og koster 150 kroner i handlen. Ifølge producenten, det børsnoterede teknologiselskab, SDC DanDisc, er potentialet i mediet meget stort.
»Det vil overtage CD-mediets plads,« siger administrerende direktør i SDC DanDisc Jesper Boysen til IT-avisen ComON.
Det nye format giver brugeren mulighed for at høre musikken i surround, men kan indtil videre kun afspilles på DVD-afspillere med indbygget surround-funktion. Øvrige DVD-afspillere vil blot afspille musikken helt traditionelt. Det er dog Jesper Boysens helt klare forventning, at vi med hastige skridt er på vej mod en meget bred udbredelse af mediet herhjemme.
»Når vi kommer fire år frem i tiden, vil der i mindst 25 procent af de danske hjem stå en DVD-Audio afspiller. Det vil slå igennem ligesom DVD-afspilleren gjorde det. Blot hurtigere,« forklarer han.
I USA har DVD-Audio været på markedet i et stykke tid og har pæn succes. Samtidig arbejder flere DVD-producenter ifølge SDC på at gøre det til standard i deres nye DVD-afspillere. Også flere bilproducenter - blandt andet Toyota - arbejder få at gøre deres musikanlæg i stand til at afspille både CD'er og DVD-Audio'er.
Pladebranchen passive
Den danske udgivelse er den første på markedet herhjemme. Inden for et par måneder følges det op i Norge, hvor SDC er ved at udgive et album med et norsk band. De nye produktioner er dog kun kommet på gaden, fordi SDC har støttet udgivelsen økonomisk. Derfor langer Jesper Boysen ud efter pladeselskaberne. Han mener, at det er på tide, at de vågner op og ser de muligheder, der er i det nye medie.
»Det er en smule grotesk, at vi som producent skal gå ind og sponsorere den første udgivelse for at få præsenteret forbrugerne for det nye medie. Men nu har vi gjort det, og det er vores erfaring, at så snart forbrugerne opdager et nyt medie, vil de drive efterspørgslen. Så må pladebranchen følge efter,« siger Jesper Boysen.
SDC DanDisc har ikke mødt den store interesse fra pladebranchen, og der er ifølge Boysen heller ikke på nuværende tidspunkt forhandlinger i gang om flere produktioner. Han fastholder dog at potentialet er stort.
»Det bliver en helt ny afsætningskanal for pladeselskaberne ved siden af CD'en og musik downloadet fra nettet,« uddyber Jesper Boysen.