Den amerikanske musikindustris lobbyorganisation, RIAA, har sagt farvel til sin stærkt kontroversielle samarbejdspartner MediaSentry, hvis arbejde har ført til tusindsvis af sagsanlæg mod menige amerikanere, som ifølge musikindustrien har deltaget i fildeling af copyrightbeskyttet materiale. I stedet er danske DtecNet kommet til fadet hos RIAA.
DtecNet er dermed blevet omdrejningspunkt for det meste af film- og musik-industriens kamp mod internetpirater verden over.
I forvejen har DtecNet aftaler med de britiske rettighedshavere og den tilsvarende interesseorganisation i Australien, AFACT.
Baggrunden for den senest formentligt temmelig fede ordre til DtecNet er en kursændring, som musik-og film-industrien er i gang med i kampen mod fildelere.
Det er kun få uger siden at RIAA meldte offentligt ud, at man vil lægge stilen om: Fremover vil man ikke længere gå efter slutbrugere, og true dem med retssager til at betale erstatning for ulovlige downloads.
I stedet vil RIAA - ligesom søsterorganisationen IFPI i Europa - satse på aftaler med internetudbyderne, som man håber at få med til en model i stil med 3 strikes and you're out - også kaldet graduated response system.
Dette system er tilsyneladende bundet tæt op DtecNets model, som holder øje med hvilke filer, der cirkulerer på fildelingsnetværk og torrenttrackere, og i samme proces indsamler bevismateriale for at ulovlig deling af specifikke, beskyttede værker har fundet sted.
ComON har tidligere beskrevet DtecNet-teknologien, som IFPI håber at få indført i Danmark sammen med organisationens graduated repsonse system.
Modellen er for tiden til diskussion i en arbejdsgruppe under Kulturministeriet.