Når danskerne logger sig på deres netbank med en NemID, de har fået via banken, så undlader hver fjerde at klikke "ja" til, om de vil bruge nøglen til offentlige tjenester som skat.dk og borger.dk.
Det skriver Politiken i dag.
Problemet er dog ikke det helt store, viser ComON's research. Når danskere senere vil bruge deres NemID til det offentligt, er det nemt at få koblet den på det offentlige system.
"Selv om borgeren i første omgang fravælger at bruge NemID til det offentlige, så er det nemt at blive koblet på," forklarer Morten Jakobsen, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsens kontor, som har ansvaret for den digitale nøgle.
Situationen opstår primært, når danskere bestiller eller får NemID via deres egen bank. Når de første gang bruger NemID via banken, bliver kunden spurgt, om den specifikke NemID-nøgle også skal bruges til det offentlige. Her kan kan undlade at klikke "ja" i det såkaldte OCES-felt.
Hvis borgeren, som har fravalgt adgang til det offentlige med nøglen, siden hen vil logge på en offentlig tjeneste - eksempelvis for at tjekke selvangivelsen, vil det blive oplyst på login-siden, at den specifikke NemID ikke kan bruges til offentlige tjenester. Derfor bliver borgeren henvist til NemID.nu. Her kan borgeren enten koble deres eksisterende NemID til de offentlige tjenester eller bestille en helt ny NemID, så borgeren efterfølgende kan have to NemID'er - en til banken og en til det offentlige.
Socialdemokraternes it-ordfører Yildiz Akdogan mener, at det er et stort problem, at mange danskere i første omgang takker nej til offentlig adgang med NemID. Derfor vil hun ifølge Politiken have en plan for, hvordan videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) vil få flere netbankskunder til at takke ja til offentlig adgang med deres NemID.