Hvorfor overlade de nye og spændende ideer til iværksættere der bare vil købes op af de store teleselskaber? Hvorfior ikke sætte nogen af ideerne i søen selvom man selv er et af de store? Omtrent sådan lyder tankegangen i Telenor, der driver mindre, tidligere uafhængige selskaber som CBB og Bibob.
Telenor har søsat et nyt selskab, der skal fungere som søsterselskab til Bibob og CBB. Navnet er NanoMobil, og målgruppen er krystalklart defineret: Unge, der sms’er og surfer på deres smartphones.
Det koster 79 kroner at blive abonnement, men derefter har kunden uden at betale en krone adgang til at sende 2.000 sms’er om måneden. Prisen pr. sms er altså 3,95 øre. En ekstra forsyning med 2000 sms’er koster 19 kroner, hvilket altså giver en pris på omtrent en øre pr. sms. Selskabet ønsker ikke at bruge ordet ”gratis” af hensyn til reglerne i markedsføringslovgivningen.
De første 1000 kunder får fri internet på mobilen indtil d. 1. oktober, men hvad data derefter skal koste står ikke helt klar.
Almindelige samtaler er der dermimod pris på: Det koster 60 øre i minuttet, og taksten er minutafregnet.
”Vi har lavet det helt simpelt og taget udgangspunkt i, at unge SMS’er meget og bruger deres mobil til at gå på nettet. Derfor har vi lavet en prisplan med super billige SMS’er og Internet på mobilen - ikke som et tillægsabonnement - men som det du får, når du er kunde. Det er helt uden gøgl.”, siger Morten Oreby Nielsen, salgsansvarlig for NanoMobil.
Direktør i Telenor Lars Asger Petersen siger til ComON, at selskabet ikke frygter at kanibalisere de eksisterende selskaber.
Adspurgt om selskabet ikke har været tilfreds med Bibob svarer han:
”Vi er meget glade for Bibob. Men derfor kan vi jo godt lancere en ny anden god ide ved siden af dem.”
NanoMobil lanceres d. 26 april.