IBM præsenterede sin vision for fremtidens IT-systemer på en konference for kunder, analytikere og journalister onsdag i New York. Sam Palmisano, CEO og bestyrelsesformand for IBM, fortalte at koncernen vil etablere en ny On-Demand division og investere 10 milliarder dollar i forskning og udvikling på dette område.
Med sin milliardinvestering forsøger IBM at realisere visionen om computerkraft som en fleksibel ressource, der kan hentes gennem et stik i væggen - ligesom elektricitet. Den enkelte virksomhed skal ikke investere i dyre IT-systemer, men købe sig til den nødvendige regne- eller lagerkapacitet når der er brug for det.
Det kræver at on-demand-netværk kan reagere meget hurtigt på pludselige spidsbelastninger eller katastrofer som oversvømmelse eller brande for at sikre, at virksomhedens IT-drift kan fortsætte uden afbrydelse.
IBM vil åbne fire On-Demand Design Center faciliteter rundt omkring i verden, hvor kunderne kan afprøve nye koncepter og produkter. Samtidig vil IBM gennemføre en stor marketingkampagne for at slå på tromme for teknologien.
Konkurrenter som Hewlett-Packard og Sun Microsystems arbejder allerede med lignende koncepter som skal levere fleksible IT-tjenester til virksomheder.