Musikindustrien beskyldes ofte for at holde fast i gamle forretnings-koncepter, som ikke passer til nutidens musikforbrugeres.
Men i Frankrig har pladeselskabet Warner nu indgået en aftale, som viser åbenhed for nye teknologiske indslag.
Warner har indgået partnerskab med Deezer.com, der streamer et omfattende musikkatalog gratis til brugere, der til gengæld skal finde sig i reklamer.
I korte træk betyder aftalen, at de to parter skal dele reklameindtægterne fra hjemmesiden. Aftalen træder i kræft i Frankrig med det samme. Efterfølgende kommer aftaler i England og Tyskland. Warner får også lov til at lægge indhold på Deezer.com og lave aftaler om køb af numre hos andre musikbutikker.
»Deezer's attraktive annonce-understøttede platform, som giver de besøgende mulighed for at dykke ned i vores musikkatalog, opdage ny musik og nemt købe numre fra tilknyttede tjenester. Vi er nu i stand til at samarbejde med Deezer og tredjepart-annoncører om at gøre lytternes vaner til en mulig indtjeningsmulighed og skabe online produkter, som forbinder vores kunstnere med publikum på nye måder,« siger Eric Daugan fra Warner.