Sandheden hører man fra børn og fulde folk. Og venner der bruger Wopsay.com.
Wopsay.com er en nystartet webtjeneste, der kort sagt tilbyder at sende spørgeskemaer til dine venner, som herefter beskriver og bedømmer din personlighed. Summen af besvarelser bliver til en brugergenereret personprofil af dig.
Wopsay læner sig op af de tendenser, der har gjort Facebook, MySpace eller de andre sociale tjenester populære, men Ulrik Pontoppidan, der er en af de tre danske stiftere, fortæller til ComON, at Wopsay har rødder tilbage til 2005.
»Jeg har arbejdet med image-undersøgelser for virksomheder i nogle år, og på et tidspunkt lavede jeg en brugertilfredsheds-undersøgelse på Skanderborg Festival, hvor der blev sendt spørgeskemaer til en masse festivalgæster. I den forbindelse kom JP Andersen (musik-booker på festivalen ) i tanke om, at det kunne være sjovt, hvis man på samme måde kunne lave en personlig image-undersøgelse, hvor man selv er i centrum. Og så var idéen født,« forklarer Ulrik Pontoppidan.
Efterfølgende stiftede de Wopsay i samarbejde med Dan Ejsing, der er webprogrammør.
Hvad siger de andre?
Wopsay er en forkortelse af "What Other People Say About You". Og det er essensen af Wopsay.
Som bruger på Wopsay kan man sende spørgeskemaer til udvalgte venner. Spørgeskemaet består af 68 spørgsmål.
Spørgsmålene er for eksempel: Hvad er X's største frygt? Hvad er X's bedste sider? Har X lavet sort arbejde? Giver X penge til velgørendehed? Spørgsmålene besvares anonymt, og først når tre personer har besvaret spørgeskemaet bliver brugeren præsenteret for et gennemsnit - en image-undersøgelse.
Skaberne håber, at brugerne vil bruge Wopsay som et sjovt redskab, men de forestiller sig også, at Wopsay kan bruges som en slags CV.
»I en tid med meget online-tilstedeværelse, hvor man ikke altid ser de folk, men kommunikerer med, så er Wopsay en måde at vise, hvem du er. Resultatet er jo noget, der er med til at give et billed af dig,« siger Ulrik Pontoppidan.
Wopsay.com er i øjeblikket i åben beta.
De danske skabere har udviklet Wopsay i samarbejde med en amerikansk partner, og tjenesten er som udgangspunkt tænkt til det amerikanske marked. Men Danmark bliver prøveklud.
For at lancere tjenesten i USA håber de tre danskere at finde investorer, der er villige til at markedsføre Wopsay massivt, og de er parat til at lade nye partnere købe sig ind i - eller overtage firmaet.
»Vi synes sådan set bare, at det er en rigtig god idé, så vi vil bare gerne se den leve! Så gør det ikke så meget, om det er med os bag roret, hvis der er nogen, der kan gøre det bedre,« siger Ulrik Pontoppidan.