Rockbandet U2 går nu i fodsporene på den danske Metallica-trommeslager Lars Ulrich og andre musikere, der har markeret sig med klare holdninger mod piratkopiering. Bandets manager Paul McGuinness holdt mandag en brandtale mod uretmæssig kopiering af musik. Han opfordrer internet-udbyderne til at tage ansvar og lukke for forbindelsen til kunder som henter piratkopieret materiale. Tre advarsler og du er offline, lyder forslaget fra McGuinness.
Og han kræver, lidt mere kryptisk, at it-branchen bør aflevere en del af sin omsætning til musikudgiverne, fordi den indirekte profiterer fra den udbredte piratkopiering.
»Hvis du udgiver et magasin som reklamerer for stjålne biler, formidler betalingen for dem og arrangerer deres levering, så ville du nok regne med at få et besøg fra politiet, ikke sandt?« siger McGuinness og antyder direkte, at producenter af computere og mp3-afspillere samt teleoperatører falder i samme liga som bilhælere.
Det er stærk tobak for mange af nettets bloggere, som har reageret med en voldsom bredside mod U2. Flere bloggere pointerer, at bandet har tjent to milliarder kroner på sin seneste verdensturne.
»Vi er enige i, at internet-udbydere ikke bør slippe afsted med at transportere onde bits uden straf. Men vi foreslår i stedet, at internet-udbyderne bruger den samme filter-teknologi til at sortliste U2 og dets forsanger med det latterlige navn Bono,« skriver Ryan Singel fra Wired.com.
McGuinness har dog også mere forsonelige toner i sin tale, der kan læses i sin fulde længde på U2's hjemmeside. Han opfordrer til partnerskaber mellem musik- og it-branchen og henviser til en hidtil ukendt aftale mellem Universal og Microsoft, som betyder at pladeselskabet får en procentdel af indtægterne fra salget af Zune mp3-afspilleren.
McGuinness beklager i samme ombæring, at Zune har fået en meget lunken modtagelse på markedet.
Han kritiserer også musikudgiverne for at være for langsomme til at reagere på den digitale udvikling og Apple står også for skud med sin iTunes-tjeneste, der kritiseres for sin inkompatibilitet med andre musikafspillere og sin priskontrol.
U2 har ellers selv lavet en aftale med Apple tilbage i 2004, hvor en særlig U2 iPod kom på markedet. En del af indtægterne fra salget af afspilleren gik til musikerne. Den samme model, som McGuinness nu vil udvide til hele branchen.