Aldrig tidligere i internettets korte historie har en politiker forstået og brugt nettet i samme grad som USA's kommende præsident Barack Obama.
Mens politikeres brug af nettet sædvanligvis afslører en manglende forståelse af mediet, så har Barack Obamas stab formået at skabe det fællesskab, som er så vigtigt for online succes i web 2.0 tidsalderen.
På mange måder er valget af Barack Obama også valget af internettet. Uden tilhængernes Youtube-videoer, blogs, iPhone-apps, Facebook-grupper, sms-kæder og online-donationer, så havde Barack Obama været længere fra Det Hvide Hus.
Ved valgets slutning var der ifølge Wired.com 1,5 million registrerede brugere på myBarackObama.com, og i løbet af valgkampen indsamlede han 600 milioner dollars fra 3 millioner forskellige mennesker. Mange af donationerne bestod af småbeløb fra nettet.
Men alt det er kun tal. Obama formåede at samle brugerne om en fælles sag. På præcis samme måde som han i sin berømte gennembrudstale ved det demokratiske konvent i 2004 formåede at samle amerikanerne med ordene "Der er intet sort Amerika, intet hvidt Amerika, intet spansk Amerika og intet asiatisk Amerika. Men et United States of America - et forenet Amerika".
Allerede i primærvalgene, hvor han slog Hillary Clinton, havde han strategien klar. Han hyrede Joe Rospars, der havde ført en succesfuld online-kampagne for demokraten Howard Dean i 2004 valget. Howard Deans kampagne var på det tidspunkt berømt for, at skaffe utallige småbeløb fra online-tilhængere, som i sidste ende udgjorde en meget stor sum.
Men endnu mere afgørende, så opbyggede medstifteren af Facebook Chris Hughes myBarackObama.com. Dermed var de fundamentale forudsætninger, der gør Facebook så succesfuld, tilstede på Barack Obamas site.
De fleste analytikere i ind- og udland kalder Obamas kampagne for epokegørende. Ingen anden præsidentkandidat i historien har skaffet så mange penge til sin kampagne som Obama. Men det er ikke pengene i sig selv, der vender op og ned på måden man engagerer befolkningen om sin sag.
Eksperter taler om, at Barack Obamas kampagne er en supertunet, gennemført professionel græsrodskampagne. I stedet for at ordrer bliver udstukket oppe fra og ned, så har Obama-folkene overladt initiativet og dynamikken til tilhørere. Obama-kampagnen har blot stillet redskaber til rådighed, som for eksempel Nabo-til-Nabo programmet, der fremhævede tvivlere i ens nærområde, som man kunne kontakte. I øvrigt på samme måde som den brugerskabte Obama iPhone-app, der klassificerede ens kontakter i forhold til om de boede i de såkaldte "sving-stater" hvor der er tvivl om udfaldet.
I det hele taget har teknologi været grundlæggende for Obamas marathon mod Det Hvide Hus. Hans tilhængere har sms'et millioner unge, ringet til millioner tvivlere, og sendt tusinder kontra-emails ud, der skulle eliminere truslen fra løgnagtige rygtemails om Barack Obamas baggrund.
Eller som den politiske rådgiver fra Washington Ralph Benko sammenfatter det til Wired.com.
»Det var en peer-to-peer, nedefra-op, open-source passion der drev kampagnen. Der var helt tydelig en klar vision bag det hele.«