I går blev tavsheden brudt. Efter års ventetid begyndte spilsites overalt på nettet at overbyde hinanden i gennemgangen af et af efterårets mest ventede spil. Fallout 3 var fantastisk, fortalte anmelderne. Det var næsten alt, hvad man have turdet håbe på. Et stilistisk og stemningsfyldt mesterværk med en tung arv at løfte. I morgen kan spillet købes i danske butikker, og netop nu står det som titlen blandt efterårets tilsyneladende endeløse kaskade af spilkunst.
Mens de unge anmeldere på sites rundt omkring, så Fallout 3 i en nutidig optik, en optik uden historie, så trak de ældre anmeldere tråde tilbage til slutningen af sidste årtusinde. Enkelte endda endnu længere. Til en tid der nu synes glemt. En tid hvor computernes sprog var en blinkende curser i DOS' mørke af muligheder.
Apokalypsen fra 98
Det var her Fallout startede. I 1985 udgav Electronic Arts det atypiske rollespil Wasteland til Apple II og Commodore 64. I spillet slog diplomatiet fejl i skæbneåret 1998 og det udløste en atomkrig, der skabte en radioaktiv ødemark, et Wasteland, hvor muterede overlevere kæmpede gennem tilværelsen.
Fallout serien er ikke direkte efterfølgere til Wasteland, men også i Fallout 3 foregår spillet i det område, der bliver kaldt Wasteland. Med andre ord: Uden et Wasteland, intet Fallout.
Tiden efter tiden
Mens resten af klassikerne i rollespilsgenren for det meste foregår blandt drager og dværge, så placerer Fallout-serien, der begyndte i 1997, spilleren i en genkendelig virkelighed. I Fallout synes verden fastlåst i de atomkraft begejstrede 1950'ere før verden mistede sin uskyld og antiautoritative beats og flippere begyndte revolutionen med Dylan, Beatles og Stones som baggrundmusik. I Fallout er baggrundsmusikken sødmefyldte top-40 hits fra før verden gik af lave, i en verden der forlængst er gået af lave. For den verden, der er fastlåst i en evig tilstand af 1950, er også en ødelagt verden. En verden, hvor knapheden på olie fra 2021 begyndte en lang og udmarvende krig, der i sidste ende betød at enten Kina eller USA smed den første bombe.
Fallout serien foregår i eftertiden. Tiden efter civilisationerne har udslettet hinanden. Tilbage er kun overleverne fra de sociologiske eksperimenter i de underjordiske Vaults. Og den historie der nu er nået til sit tredje afsnit starter med noget så simpelt som en ung mand, der skal finde et tandhjul til en vandpumpe, for at vandet ikke rinder ud. Med kapsler som penge og en PIPBoy2000 begiver han sig ud af vaulten, ud i Wasteland.
Beslutningerne i horisonten
Som sidste års Bioshock, så er den verden vores helt færdes i en forfalden verden med rester af storhed. I Fallout 3, der foregår i Washington, er der rester af regeringsbygninger i baggrunden, som en konstant påmindelse om de beslutninger, de politikere, der førte verden ud i altudslettende ødelæggelse.
Det er detaljer som den, der sikrer Fallout-serien en særlig plads i spilhistorien. Det er den reflekterede spillers spil. Et spil for dem, der læser og lever og forlængst har mistet for første gang.
Nu er serien tilbage. Netop nu begynder ekspedienterne i spilforretninger landet over at rydde hylderne for at få plads til titlen blandt efterårets tilsyneladende endeløse kaskade af spilkunst.