Hos analysehuset IDC påpeger den administrerende direktør for Sverige, Nils Molin, der følger den amerikanske CSC-koncern tæt, at it-konsulenterne hos det store selskab er overbetalte.
"Carsten Linds problem er ikke unikt for CSC," siger Nils Molin om CSC-direktøren.
Nils Molin oplyser, at virksomheder som CSC for 10 år siden tjente 1.000 kroner i timen på en it-konsulent. I dag er det stadig det samme beløb, forklarer IDC-analytikeren.
Samtidig peger Nils Molin på, at lønomkostningerne i Sverige i samme periode er gået op med 40 procent.
"Man kan effektivisere, øge belægningen, men ikke sætte prisen for produkterne op," siger Nils Molin.
Lønnen må ned
Derfor må løn-instrumentet simpelthen tages i brug, mener han.
"Dette indebærer at marginalerne mindskes," siger Nils Molin og påpeger, at det marked, CSC opererer i, er præget af benhård konkurrence.
"Segmentet inden for outsourcing er hårdt markedet," siger Nils Molin.
Og det er en svær - for ikke at sige næsten umulig opgave - at skaffe helt nye kunder, forklarer Nils Molin.
Især hvis prisen og ens omkostninger ikke er helt i bund, lyder det.