Danske virksomheder i top med innovation

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.


Danske virksomheder er blandt Europas mest innovative. Det skyldes især, at de fokuserer kraftigt på samarbejdet med deres kunder og partnere.

Næsten halvdelen af alle danske industrivirksomheder og virksomheder inden for videnservice er innovative.
Det konkluderer Dansk Center for Forskningsanalyse (CFA), der har udarbejdet den danske del af den fjerde fælleseuropæiske innovationsundersøgelse, der går under betegnelsen CIS4.
CFA, der holder til på Aarhus Universitet, har opgjort danske virksomheders innovationsgrad på den måde, at virksomhederne inden for en treårig periode skal have udviklet nye eller væsentligt forbedrede produkter. De kan ifølge definitionen også have lagt deres produktions- og distributionsprocesser helt om.
De danske virksomheder ligger i top sammen med svenske og tyske, mens norske og finske halter noget bagefter i undersøgelsen. Det er især de mindre virksomheder og i virksomheder inden for videnservice, der rykker.
Det positive billedet af de innovative danskere er blandt andet skabt på baggrund af virksomhedernes erkendelse af, at samarbejde med omverdenen er nødvendig, og at impulser udefra er afgørende for at kunne skabe nyt.
45 procent af virksomhederne har arbejdet sammen med leverandører og kunder om innovation, og det samarbejde vurderer hver tredje virksomhed har haft stor betydning.

Undersøgelsen viser desuden, at en fjerdedel af virksomhederne har købt blandt andet patenter, mens 17 procent har købt udviklingsarbejde udefra. Stadig ganske få danske virksomheder samarbejder aktivt med universiteter og forskningsinstitutioner, og kun fire procent har købt viden herfra.
De samlede udgifter til innovationsaktiviteter for virksomhederne i 2004-tal var cirka 46 milliarder kroner. Tallet er et skøn, da det er svært for mange virksomheder at opgøre de præcise innovationsudgifter, understreger CFA.
- Innovationsprocesserne er blevet udadvendte. Hvor de tidligere foregik internt i virksomheden, griber de i dag fat om hele organisationen, også eksternt. Innovation bruges i dag i høj grad sammen med vores kunder, fortæller Anders Quitzau, som er business development manager hos IBM.
Det er nemlig i krydsfeltet mellem modervirksomhed, kunder og partnere, det meste innovation foregår. Det er også begrundelsen for, at IBM i denne uge uddelte sin egen nyindstiftede innovationspris, Spydspidsen, (Se boks). Prisen præmierer en særlig innovativ IBM-partner for det gode samarbejde mellem kunde og leverandør, der har resulteret i et innovativt produkt.
- Partnerne er vigtige, derfor skal de nurses. Det er IBM's måde at give dem et skulderklap på, siger Christian Strarup Bundgaard, kommunikationsdirektør i IBM.

IBM mener det alvorligt, når selskabet taler om at samarbejde ud over det store blå plankeværk. I dag kører virksomheden en speciel service, som kaldes On Demand Innovations Service eller ODSI. Det er et kompetencecenter, der arbejder tæt sammen med de forskellige IBM-labs, og det kan virksomhedens kunder engagere - mod betaling selvfølgelig - når de skal udvikle alt fra komponenter og materialer til matematiske simuleringsmodeller.
- Vi lejer simpelthen en andel af IBM's innovationskraft ud, siger Anders Quitzau.
Internt forsøger IBM at hente de gode ideer frem fra hovederne af de ansatte.
- Vi har struktureret vores måde at drive innovation på. Vi har struktureret græsrodsbevægelsen, så at sige. I september kører vi for eksempel en ny global jam session, hvor alle medarbejdere bliver opfordret til at komme med ideer til, hvor vi kan innovere. Vi har også et permanent ThinkPlace til medarbejderne. Deres ideer bliver vurderet af lokale innovation boards, som anbefaler dem videre op i systemet, fortæller han.

Anders Quitzau er IBM's danske innovationsguru eller evangelist, om man vil. Han mener, at man i virkeligheden først kan se, at noget er innovativt, når produktet eller løsningen først er fremstillet og sendt på markedet - og når man har set brugernes reak­tion.
- Innovation opstår, når et helt konkret problem skal løses. Det kan ske ved at kombinere flere kendte teknikker eller opfinde nye til formålet. Det er pc'en et eksempel på. Den afløste skrivemaskinen, og det bliver iPod'en måske et andet eksempel på, den er ved at erstatte cd'en. Innovation kan være løsninger på helt almindelige problemer som dem, vaskemaskinen og opvaskemaskinen løser. Og det det kan være en ny måde at komme rundt om begrænsningerne i tid og rum, som internettet er et eksempel på. Det, der i sidste ende adskiller succes fra fiasko, er timing, siger Anders Quitzau.
Helt på linje med undersøgelsen fra Dansk Center for Forskningsanalyse, der peger på et innovationsdanmark i topform, vurderer han dansk innovationsmiljø som værende generelt godt.
- Vi har en fleksibel arbejdskraft med et højt uddannelsesniveau. Samtidig har vi et pænt ressourceoverskud, der tillader os kunne investere i ting, der måske ikke lykkes alligevel, siger Anders Quitzau.

IBM's kundekreds er stor og global. Det faktum bliver udnyttet i løbende spørgeundersøgelser blandt CEO'er over hele verden.
- Cheferne vurderer innovation som den vigtigste parameter for overlevelse. Den tid, der går fra et specielt produkt bliver commodity, bliver hele tiden kortere. Det har de fået øjnene op for. I gamle dage kiggede man på sin egen R&D-afdeling. I dag taler de med deres kunder og samarbejdspartnere om at udvikle og skabe nyt. Det er et interessant skifte, og det er her, at innovation bliver interessant, mener Claus Lønborg, IBM Danmarks marketingchef.

Faktaboks:
Spydspidsen 2006
Spydspidsen er IBM Danmarks nye innovationspris, der hædrer en IBM-partner, som har været særlig innovativ. Prisen blev første gang uddelt i tirsdags ved et arrangement på Munkebjerg Hotel i Vejle. Den gik til Soft Design for den it-løsning, som virksomheden har leveret til transportfirmaet
Kurergruppen, der bruger den til at styre 60 chauffører over hele landet, komplet med navigation, flådestyring og beskedsystem via PDA'er og GPS-enheder.

Det er et krav, at alle de nominerede løsninger er implementeret i et IBM-miljø. Ved bedømmelsen er der lagt vægt på, at løsningen skaber værdi for kunden. Spydspidsprisen er både et skulderklap og en kontant håndsretning i form af markedsføringshjælp til vinderen.

Dommerkomiteen består af Lars Mikkelgaard-Jensen, administrerende direktør for IBM Danmark; Anders Drejer, professor i innovation på Århus Handelshøjskole; Torjus Gylstorff, partnerchef i IBM Danmark; og Mikael R. Lindholm, chefredaktør på Computerworld.

OriginalModTime: 31-08-2006 15:33:10




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere