Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. juni 2003.
I komplekse systemer er it-fiaskoer svære at undgå, men alligevel kan ingen lide at tale om dem. Randers Reb har lagt låg på sine egne it-problemer, og det er ikke ualmindeligt, fortæller analytiker.
tabu
It-systemerne i de danske virksomheder bliver mere og mere komplekse. Derfor bliver det sværere at undgå de store it-fiaskoer, som den, der tilsyneladende har ramt Randers Reb i denne uge.Virksomheden tilbageholder informationer om den implementering, der i sidste uge var medvirkende til, at direktør Carsten Spanget forlod selskabet. Og det er langt fra ualmindeligt, mener Per Andersen, direktør for analysebureauet IDC Nordic. - Det kan sagtens være leverandøren, der har lagt låg på og sagt, at de nok skal hjælpe med ekstra konsulenttimer, men at forudsætningen er, at kunden ikke snakker om det. Og Randers Reb får jo heller ikke løst deres problemer af, at de udbasuneres i pressen, siger Per Andersen.
Komplekse systemer
Per Andersen mener, at der ligger et stigma i at have it-problemer, fordi tesen er, at de altid kunne have været undgået. Men det er han ikke enig i.- Det kan godt være, at brugergrænsefladerne på nogle områder bliver mere enkle, men maskinerne bagved bliver mere komplekse. Samtidig sidder man med forskellige systemer med måske 20, 10 og fem år på bagen, siger Per Andersen. Han understreger dog, at man langt fra altid kan give it-systemerne skylden. Mangelfuld projektledelse er mindst lige så stort et problem, mener han. Kunderne skilter ikke med deres dårlige erfaringer med at implementere it-systemer eller med bestemte it-leverandører. I branchen taler man heller ikke højt om, når det er sket for andre. En rundringning til branchen, som Computerworld Online har foretaget, viser, at flere mener at have kendskab til detaljerne om Randers Rebs uheldsvangre it-system, men ingen vil fortælle, hvad de ved.
- Det er ligesom, når man får it-virus i virksomheden. Det er alment menneskeligt ikke at ville snakke om det, siger Per Andersen.Trods gentagne henvendelser til Randers Reb er det ikke lykkedes at få en kommentar til, hvilket it-system der har kostet virksomheden så dyrt. Randers Reb gik i gang med at udskifte sit ti år gamle, egenudviklede it-system, samtidig med at selskabet blev ramt af dårlige konjunkturer og høje omkostninger ved at flytte produktionen ud af landet. Ledelsen skriver i beretningen for 2002-regnskabet, som ledsager et stærkt utilfredsstillende resultat for Randers Reb, at et nyt standardsystem skulle være i drift i moderselskabet 1. april i år. Fra januar næste år skulle datterselskaberne kobles på. Men it-systemet har både været dyrt og så fejlbehæftet, at det har kostet vareleverancer for reb-producenten. I flere dage ad gangen var det slet ikke i drift.
Billedtekst:
- Mange mener, at det giver uheldige signaler at fortælle om it-problemer, fordi tesen er, at de altid kunne have være undgået, siger Per Andersen, direktø for IDC Nordic.