Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.
Da den Blå Avis i 1999 begyndte med mikrobetalinger på dba.dk, blev de eksisterende betalingssystemer vejet og fundet for lette, så firmaet udviklede sit eget. Den Blå Avis har i dag 300.000 forudbetalte brugerkonti.
MIKROBETALING
Allerede for fire-fem år brød dagblade og dotcom'er deres hoveder med, hvordan de skulle indføre brugerbetaling på deres net-medier og web-indhold uden at skræmme annoncører og læsere væk. De diskuterer stadigvæk, og i mellemtiden har brugerne vænnet sig til, at information er gratis i cyberspace.
Men hos det rene annoncemedie Den Blå Avis besluttede man fra første dag, at brugerne skulle til lommerne, hvis de skulle lede efter brugt bil, sofa eller barnevogn på web-stedet dba.dk - selv om mange nye virksomheder stod på spring for at lave lignende online-tjenester. - Det havde været hamrende farligt hvis vi ikke havde været aggressive og tog risikoen for kannibalisme. Til gengæld havde vi fordelen af et brand name, siger ansvarlig udgiver Frank Ludvigsen fra Den Blå Avis. Han har ikke fortrudt satsningen: I dag står online-aktiviteterne, som ud over privates køb af annoncer og tillægsydelser på indrykkede annoncer også udgøres af rubrik- og bannerannoncer, for cirka 20 procent af Den Blå Avis' omsætning og er fortsat i vækst.
Gebyr betales kun en gang
Tre kroner koster det i dag at købe sig til kontaktinformationen på en online-annonce. Med så små beløb er betalingskort-transaktioner slet ikke rentable, og derfor skal brugerne oprette en konti med minimum 30 kroner forudbetalt, hvorfra småbeløbene så trækkes, efterhånden som annonceoplysninger eller specielle features på indrykkede annoncer betales. - På den måde betaler vi gebyret en gang for alle, forklarer Frank Ludvigsen. Brugerne kan ud over dankort benytte fem internationale betalingskort eller direkte netbetaling via Danske Bank, Nordea eller BG Bank. I 1999 sonderede Den Blå Avis terrænet for nøgleklare betalingsløsninger, men fandt ikke på det tidspunkt noget, der levede op til virksomhedens krav, så husets egne teknikere gik løs på opgaven.
- Vi havde kompetencerne, fordi vi også selv har lavet vores nettjenester, så vores programmører og udviklere har lavet det hele selv, mens PBS har valideret systemet, siger Frank Ludvigsen, der ikke husker opgaven som en specielt voldsom udfordring. Og selv om der siden 1999 er kommet flere produkter at vælge imellem, har Den Blå Avis ikke tænkt sig at skifte Den Blå Konto ud, for den opfylder stadig sin mission. Men de nye betalingssystemer som Valus og CoinClick kan sagtens få en plads i Den Blå Avis' univers alligevel. - I det øjeblik efterspørgslen er der og kunderne spørger, hvorfor de ikke kan bruge det, så vil vi implementere de løsninger, siger Frank Ludvigsen, som blot ønsker at gøre det så nemt som muligt for dba.dk's brugere at betale for de ydelser, de får på web-stedet.