Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
Tema: streaming
Dagens streaming handler om virtuel nærhed og metadata. Det er virksomhedskommunikation, der i dag er kerneforretningen i streaming-branchen, hvor der stadigvæk er blodspor efter dotcom-døden.
Metadata
Ambitionerne om at streaming media ville bringe interaktive medier ud til alle internetbrugere er i dag væk - sammen med en stor del af branchens aktører.
I dag er det virksomhedskommunikation som er forretningsgrundlaget for den udtyndede streamingbranche. Den jyske streamingvirksomhed Arkena er en af de overlevende.
- I dag drejer markedet sig om at kunne levere et personligt budskab. Give en virtuel nærhed. Det er de bløde værdier, der tæller, fordi teknologibenovelsen er væk i dag, siger administrerende direktør i Arkena, Mads Kaysen
Arkena leverer produktionsystemer til streaming media websteder og har opbygget et system til styring af metadata (data om data) i mediefiler.
- Netop metadata er vigtige fordi man derved kan opbygge indeks over indholdet i mediefilerne. Og derved undgås situationen med at hele mediefilen skal gennemkigges for at finde en bestemt sekvens.
Vi har opbygget vores egen håndtering af metadata, der ligger uden for mediefilerne. Alle medieformaterne har mulighed for interne metadata, men bruger man de indlejrede muligheder, så binder man sig også til en bestemt mediaformat, siger han.
Kvalitet betyder noget
Arkena har designet deres produktionssystem til at være så format-uafhængigt som muligt, idet systemet bygger på videofiler i høj kvalitet, der senere komprimeres.
- Det giver større frihedsgrader at have en højkvalitets basisfil, for det er surt at have valgt forkert og have massevis af mediefiler i et utidssvarende format, for rekomprimering betyder kvalitetstab.
Har man en basisfil, koster det kun cpu-ressourcer at danne nye komprimerede mediefiler i god kvalitet, siger Mads Kaysen.
Og kvaliteten er vigtig efter hans mening.
- En webside får måske fem sekunder inden brugeren taber tålmodigheden, mens streaming holder opmærksomheden lidt længere, men kvaliteten skal være i orden, siger han.
- I dag er streaming simpel, rent teknisk. Det betyder formodentligt at der kommer en opblomstring af små streaming-virksomheder. Men troværdighed og sikkerhed i løsningen er allerede i dag de vigtigste parametre i virksomhedernes valg af leverandør. Så vi ser fremtiden trygt i møde, siger Mads Kaysen.
Boks:
Markedet
I dag er der tre markante spillere på streaming-markedet. Det er Arkena, StreamWorks (dannet ud fra hedengange BusinessCast) og Købehavns Fondsbørs.
For dem alle er det firmapræsentationer og virksomhedskommunikation, der er de primære forretningsområder.
De fleste webbureauer har skruet ned for streaming-ambitionerne. Specielt efter at en flok branchedødsfald, som BusinessCast, Agency.com og TVropa.
Boks:
Arkena
Startede i 1999 i Århus med et netradiokoncept. Blev senere partner med TDC's internet (Opasia) omkring streaming i TDC regi. Arkena leverer produktionssoftware til opbygning af internetapplikationer til streaming og kører outsourcing af streaming. Dertil kommer rådgivning om indhold, it-infrastruktur og web-produktion i forbindelse med streaming.
10 fuldtidsansatte og afdelinger i Århus og København.
Billedtekst:
- Fra begyndelsen besluttede vi, at vi ikke ville satse på it-infrastruktur, webdesign og medieproduktion. Vi nåede nemlig lige præcis ikke at få dotcom solbrillerne på. Og det har betalt sig ikke at ville det hele, som nogle af de nu forsvundne virksomheder ville, siger Mads Kaysen, der var med til at starte Arkena. Foto: Torben Klint