Dyr content management giver mere arbejde

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. maj 2003.


Mange virksomheder køber dyre web-CMS-
systemer blot for at opdage, at de komplekse systemer faktisk øger
de samlede udgifter til web-publicering, viser en analyse fra Forrester Research. Et dansk rådgivningsfirma nikker genkendende til problemstillingen, men menerogså at virksomhederne ofte tilskriver CMS-systemer kvaliteter, de ikke kan indfri. Lars Pedersen, BNP e-advice, mener, at nogle virksomheder har ladet sig forblænde af sælgere, der groft sagt lovede, at CMS-systemet kunne alt fra at styre økonomisystemet til at brygge kaffe.

Content management
For ikke mange år siden blev content management-systemer udråbt som universalløsningen, når det gjaldt om at skabe, styre, strukturere, designe og publicere dokumenter og indhold til såvel websider som intranet.
Men ifølge en undersøgelse fra Forrester Research er 61 procent af amerikanske virksomheder, som har investeret i web content management-(CMS) software, stadig nødt til overvejende at opdatere manuelt - til trods for, at grunden til, at de overhovedet investerede i systemerne, var at få automatiseret opdateringsprocessen.
27 procent af virksomhederne vil derfor droppe deres eksisterende system og starte forfra, viser undersøgelsen.
- Virksomhederne har investeret meget store dollar-beløb i web content management, og udbyttet har været meget dårligt, siger analytiker Matthew Berk, som mener, at CMS-løsningerne ofte har været for store og komplicerede og blot gav virksomhederne mere arbejde - og dermed kunne så meget som firdoble udgifterne til web-publicering.

Passer ikke til alle
Lars Pedersen fra virksomheden BNP e-advice lever af at give danske virksomheder leverandør-uafhængig rådgivning om content management-systemer.
Han kan godt genkende problemstillingen, selv om han mener, at mange virksomheder har haft alt for høje forventninger til CMS-systemer.
- For et eller to år siden var der givet mange, der købte dyre systemer, og det kræver væsentlige besparelser at vise ROI. Det er både svært at få og svært at dokumentere, siger Lars Pedersen.
Han mener, at nogle af virksomhederne har ladet sig forblænde af sælgere, der groft sagt lovede, at systemet kunne alt fra at styre økonomisystemet til at brygge kaffe.
Samtidig har nogle virksomheder undervurderet den opgave, der ligger i at overføre viden til systemerne, hvis CMS-systemet også er tænkt som et videndelingsværktøj.

Et modelune
Lars Pedersen forklarer også nogle af frustrationerne med, at der har været en vis grad af modelune over nogle funktionaliteter, som har vist sig hverken at være særlig vigtige eller brugbare i dagligdagen.
- For et par år siden syntes alle for eksempel, at det var vigtigt, at et system kunne publicere til mange kanaler. Og man troede, at XML var svaret på problemet. Men XML løser ikke, at Èt indhold ikke passer til alle medier, siger han.
Lars Pedersen mener dog
også, at markedet er modnet meget - og at mange store virksomheder, som efterhånden er på anden og tredje version af deres CMS-system, kender deres behov og systemernes begrænsninger godt.

Boks:
Pæl gennem myterne

Myte nummer 1: "Det er lige så let at bruge som et klientværktøj".
- Selv om CMS-systemer generelt har fået større brugervenlighed, så er det altså stadig browser-baserede systemer. Det begrænser, siger Lars Pedersen.

Myte nummer 2: "Det er gratis at flytte information fra det gamle system over i dette system"
- Vi er ofte med, når virksomheden skifter content management-system, og det i hvert fald ikke gratis. Det koster en masse konsulent- og personaletid, siger Lars Pedersen.

Myte nummer 3: "Med dette system bliver du helt uafhængig af dine leverandører".
- Det har vi i hvert fald aldrig set. For typisk skal der ske en masse integration, siger Lars Pedersen, som påpeger, at selv om man måske sparer udgifterne til det reklamebureau, som før lavede ændringer og opdateringer til websider, bliver man bare bliver afhængig af nogle andre - nemlig CMS-leverandørerne. Han mener også, at mange betaler dyrt for funktioner, de reelt bruger et par gange om året, og som det
ville have været billigere at lade førnævnte reklamebureau klare.

Billedtekst:
Lars Pedersen fra BNP e-advice peger på nogle myter om content management-systemer, som overivrige sælgere og uinformerede købere kan få bygget op, og som han gerne vil slå en pæl igennem.
Foto:Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere